lördag 27 april 2013

Gammalt nattlinne


Detta gamla nattlinne har min farmor gjort, vilket hantverk. Hon berättade för mig att hon bara gick i femte klass när hon sydde det. Tänk att kunna göra hålsöm i femte klass, jag kan inte ens göra det nu och kommer nog inte kunna det med tanke på att sy inte är min grej. 


Den fina kläd galgen vann jag en gång hos en vilsen loppa för många år sedan, den jag tycker fortfarande mycket om. Boken av handgjort papper gillar jag också, har dekorerat den enkelt med min favorit ros som jag har torkat. I bakgrunden hänger min urtavla, plättar i luften kan jag inte vara utan.

Önskar er en fortsatt trevlig helg!
Kram Frida


9 kommentarer:

Tinas bo sa...

Vilket vackert nattlinne!
Och vad härligt att din farmor gjort det. Det gör nattlinnet ännu vackrare.. :)
Boken är oxå så vacker med rosen på...

ha en mysig helg, vännen
Kramis Tina

Blonder og perler sa...

Ja, de kunne virkelig lage vakre ting, våre eldre generasjoner.. Så moro å ha ting etter besteforeldre, slike ting blir jo så kjære. Ønsker deg ei fin uke.

Birgitta sa...

Så fint med farmors nattlinne, ja visst kunde de sy förr, man var ju tvungen att lära sig det för att bli en god husmor. Tur att det inte gäller längre.

Vackert med din bok och rosen på.

Kramar och ha det gott i solen, Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så vackert nattlinne, och så roligt att din farmor sytt det. Inte många som kan sy så nu.
Solig kram
AnnaMaria

Chokladvillan 1910 sa...

Tänk i femte klass !!! Där ligger man i lä... Jag har inte heller sy som favorit. Jag är värdelös ! Det skulle vara häftigt att kunna dock.
Underbart att ha i sin ägo efter sin farmor !
Må så gott !
Kram Anki

Hulda sa...

Så vakkert arbeid farmoren din har gjort. Tenk å gjøre det når hun var så ung! Utrolig flink! Du har tatt noen skjønne bilder av herligheten. :)

Jennys Vita Villervalla sa...

Det är alltid extra roligt med gamla vackra ting när man känner till historien bakom, som just att din farmor har sytt och knåpat detta vackra nattlinne, och i femte (?!) klass! När man är 10 år.... Helt fantastiskt!
Ha en fin kväll!
Kram
Jenny

Syster vit sa...

Ja tänk vilket handarbete dom gjorde förr...inte många sitter nuförtiden och virkar tex ett överkast eller broderar hålsöm...det är skatter de. Farmors nattlinne är såå fint.
Kram Liselott

Sirpa sa...

Hej! Ååå så fin nattlinne! Ja, tänk vad de kunde lära sig i skolan då, varför inte nu!? Allt var mycket vackrare då!
Härliga bilder!
Önskar dig en fin start på veckan!
Kram Sirpa♥